Ny sajt för Earphones

Webbsajten för Earphones

 

Härom veckan slog butiken Earphones upp portarna i här i Göteborg. Earphones är inte mindre än en sk flag ship store för ett av världens populäraste hörlursmärken - Skullcandy. Tanken bakom sajten var att skapa en social hubb för Earphones där vi samlar deras blogg, Facebookprofil, filmer från Vimeo och spellista från onlineradiokanalen last.fm. Sajten är byggd i det lättskötta publiceringsverktyget Wordpress

Hur inspiration från dataspel kan skapa engagerande webbplatser

En av de roligaste upptäckterna inom webbutveckling är hur man kan använda sig av spelmekanismer för att skapa mer engagerande webbplatser. Enkelt beskrivet så har man märkt att om besökaren på något sätt kan börja få poäng för vad den gör på hemsidan så har man därmed skapat en mer fängslande användarupplevelse. Med detta menas alltså inte att sajterna skall byggas om till plattformsspel eller 3D-världar utan att man använder sig av de belöningssystem som gör spel så fängslande för många. Det som är attraktivt med att utnyttja spelmekanismerna är att engagemang är otroligt viktigt när man vill skapa en sajt som folk vill återkomma till. Något som är av intresse för de flesta sajter. I synnerlighet för sociala nätverkssajter.

Cafekartan och Gowalla

Det finns många exempel på hur det här poängsamlandet kan te sig. På sajten cafekartan.se kan man söka efter cafeer Sverige och se vad andra medlemmar på sajten tycker om dessa. De flitigasta medlemmarna som tipsat och recenserat flest cafeer får stoltsera med namn och bild på sajtens förstasida. Eller ta positioneringstjänsten Gowalla som går ut på att visa för sina kompisar var man befinner sig för tillfället. Där får man virtuella pins efter ju fler ställen man besöker som man sedan kan stoltsera med på sin profilsida.

Populäraste paletten på Colorlovers just nu

Undertecknad har försökt förgäves att få helt okända medlemmar på Colorlovers.com (som är ett något nischat community för att skapa och dela med sig av färgpaletter) att rösta de finaste kombinationerna undertecknad hittat på.

Exempel från Yahoo Answers

Yahoo Answers har förfinat konceptet ytterligare. Answers fungerar ungefär som ett forum där folk kan ställa frågor om vilket ämne som helst. Andra besökare kan därefter svara på dessa frågor. Skillnaden mot just forum är att här kan man rösta på de svar som man tycker passar bäst vilket gör det lättare för andra besökare som söker svar på samma fråga inte behöver läsa varenda inlägg i en och samma tråd. Ju fler som röstar på ett svar desto fler poäng får besvararen. Det som triggar lite extra är att komma upp i de magiska 250 poängen som gör det möjligt att få klistra in länkar i sina svar. Detta kan i sin tur kan dra lite extra trafik till besvararens sajt.

Systemet tjänar alla på. De som undrar kan räkna med att få bra relevanta svar, de som svarar får poäng och stiger i graderna och Yahoo får en massa trafik.

Vi verkar alltså gå igång på allt som har med topplistor och poäng att göra. Något som bottnar i att vi når en tillfredsställelse i att se att vi blir bättre och bättre på ett område och också ges möjlighet att visa upp denna förbättring för andra människor. Det verkar heller inte spela någon som helst roll vilka dessa människor är, om vi känner dem eller inte. Det viktigaste är kanske att de förstår varför vi får eller förtjänar de poäng vi får.

Ny sajt för Rut mfl.

Skärmdump från Rut mfls förstasida

Pga att klädmärket Rut mfl ompositionerats behövde även deras nuvarande sajt ett ansiktslyft. Förutom att själva profilprogrammet skulle implementeras har vi även lagt ett ännu större fokus på Ruts kollektion plus tydligare integrering med sociala medier i form av egen blogg, Facebook, Twitter och Spotify. Läs mer och se fler bilder på Ruts hemsidaprojekt här.

Nya sajter i massor

Den sista tiden här på Dragnet har vi varit extra produktiva. En hel drös med sajter i vitt skilda branscher har fått se dagen ljus. Nedan ser vi t ex Oscar of Sweden ett gammalt anrikt svensk klädmärke som inte gör något annat skjortor.

Sen har vi Skandia Elevator som tillverkar skopelevatorer till storskaliga jordbruk över hela världen.

Därefter har vi gjort en sajt åt Trendpartner som arbetar med chefrekryteringar, trading och investment.

Sist men inte minst så har vi uppdaterat Programmakaren för Kulturnatta som drivs av Kulturförvaltningen i Göteborg. Nytt för i år är integrering med Facebook, Twitter och Google Maps. Mer om Programmakaren hittar du här

Dragnet på Webbdagarna

Skärmdump från Webbdagarnas hemsida

På torsdag den här veckan äger Webbdagarna rum i Göteborg. Det är en konferens om allt som hör marknadsföring på internet till, proppad med seminarier om e-handel, sociala medier och den mobila webben. Dragnet i form av Jonas kommer deltaga i en paneldebatt om reklambyråns roll och framtid i Göteborg. Vi ses där!

2010-09-15

Allmänt

Kommentarer