Innehållsstrategi för sociala medier

Innehållsstrategi för sociala medier

Att föra konversationer i sociala medier handlar kanske uteslutande om att skapa en relation till dina befintliga eller framtida kunder. Målet är att skapa en lojalitet som gör kunderna mer immuna mot dina konkurrenters erbjudanden (eftersom de investerat tid och engagemang genom att lyssa och prata med dig.) För att bygga en relation behöver du föra en konversation som är intressant att deltaga i.

Ett sätt att bena ut vilket innehåll som attraherar din målgrupp är att titta på vilken relation de har till din produkt. Lite grovt så kan man placera produktrelationer på en skala. I den ena änden hittar man vad man brukar kalla för värdebaserade relationer och i den andra änden transaktionsbaserade relationer

Exempel på värdebaserade relationer är godis, film, inredningprylar mm. Typiskt för värdebaserade relationer är att kunden vill vara en del av och identifiera sig med de värden som varumärket förknippas med. Val av produkter styrs i huvudsak av känslomässiga argument än rationella. (Det är svårt att rationellt argumentera om varför kexchoklad är godare än fransk nougat)

Exempel på transaktionsbaserade relationer kan vara tvättmedel, försäkringar eller varför inte glödlampor. Typiskt för transaktionsbaserade är att de ska lösa någon form av praktiskt problem och att relationen oftast styrs av bekvämlighet och enkelhet. De flesta relationer vi har med varumärken brukar vara av den karaktären. Ta t ex pizzerian nere på hörnet. De gör inte världens godaste pizzor men när jag blir sugen sätter jag mig inte i bilen och åker till en pizzeria som ligger 3 mil bort. Bekvämligehen styr alltså i det fallet och skulle man slänga upp en pizzera lite närmare så kommer den med största sannolikhet att vinna.

Attraktivt innehåll för värdebaserade relationer

Om dina kunder har en emotionell relation till din produkt kan du fokusera på att samtalet kretsar kring just ett emotionellt inriktat ämne och ditt varumärke. Är din produkt kläder t ex kan det vara intressant att visa upp din värld, att bjuda in kunderna till dig genom att t ex visa upp provkollektioner eller diskutera tröjtryck eller varför inte bara senaste köpta skivan. 

Attraktivt innehåll för transaktionsbaserade relationer

Om relationen är mer av en transaktionsbaserad sort kan du fokusera på att hjälpa kunden med olika typer av problem förknippat med den varukategori produkten tillhör. T ex säljer du försäkringar kan du tipsa om hemsäkerhet. Nyckeln är här att kunden alltid kan lär sig något och på det sättet få det mer bekvämt. Det ska sägas att graden av intresse för produkten påverkar.

Om du pratar om vad du ätit till frukost och dina kunder har en transaktionsbaserad relation till dig så är det inte så säkert att de lyssnar. Men om du har en värdebaserad relation så kan det vara nog så intressant eftersom du bjuder in personen i din värld.

Kommentera

blog comments powered by Disqus